18 April 2011

Syamil & Syakir: Batuk, Demam & Selsema 2

Alhamdulillah, Syamil semakin sembuh sepenuhnya daripada batuk dan selsema. Syakir pula masih batuk-batuk tetapi selsemanya sudah berkurangan.

Miza rasa Syakir mendapat jangkitan daripada Syamil. Mana tidaknya pantang ada peluang, Syamil akan mencium Syakir di pipi kiri & kanan. Belum lagi sentuhan-sentuhan yang lain.

Pada peringkat awal Syakir terkena selsema, dia sangat tidak selesa tidur malam. Hidungnya tersumbat. Sekejap-sekejap dia terjaga. Sebagai ibu, tentu sekali rasa sangat kasihan dengan keadaan itu. 

Pada mulanya Miza hanya menyapu vicks pada bahagian dada dan belakang Syakir. Kononnya tidak mahu bagi ubat. Namun amalan sebegitu ternyata merbahaya kepada bayi dan kanak-kanak di bawah 2 tahun. Semasa mencari maklumat berkenaan dengan batuk & selsema, Miza terjumpa forum susuibu.com yang membincangkan tentang bahayanya penggunaan vicks kepada bayi. Forum tersebut boleh dibaca disini. 

Apa yang Miza lakukan hanyalah meneruskan penyusuan susu ibu dengan lebih kerap lagi. Bagi menambah kualiti susu, Miza juga mengamalkan pengambilan madu spirulina 1 sudu besar setiap hari. Alhamdulillah, Syakir semakin baik, walaupun belum pulih sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment