23 June 2011

Bayi Perempuan & E-Coli

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera.

Waktu rehat semalam, Miza dengan rajinnya mengunjungi perpustakaan bagi mengisi waktu terluang. Sebenarnya malas hendak mengepam. Dalam banyak-banyak majalah, Miza berkenan dengan majalah Al-Islam. Didalamnya ada mengutarakan isu kenapa kencing bayi perempuan perlu dibasuh sebersihnya sedangkan kencing bayi lelaki memadai dengan merenjis @ memercikkan air ditempat yang terkena air kencing sahaja.

Menurut majalah tersebut, di dalam air kencing bayi, terdapat bakteria E-Coli. Apa yang membezakan mereka adalah kandungan bakteria tersebut. Didalam air kencing bayi lelaki, kandungan bakteria tersebut  sedikit jika dibandingkan dengan kandungan bakteria E-Coli didalam air kencing bayi perempuan.

Di dalam Blog Info Kesihatan ada menyatakan bahawa Bakteria Escherichia coli atau singkatannya E. coli, juga di sebut sebagai E.kolai adalah sejenis basilus gram-negatif. Ia merupakan sebahagian flora normal usus pada haiwan dan manusia. Sebagai flora normal, E. coli membantu menghalang penempatan organisme patogen yang menyebabkan penyakit.
 E. coli juga menghasilkan vitamin K dan B kompleks yang diperlukan tubuh. ``Bagaimanapun, sekiranya E. coli beralih daripada ekosistem asalnya, bakteria ini menjadi berbahaya. Ia dilaporkan, antara agen penyebab jangkitan saluran kencing (UTI), jangkitan kuman dalam darah
atau septisemia, radang selaput otak pada bayi (neonatal meningitis), cirit-birit dan jangkitan luka selepas pembedahan terutama yang melibatkan pembedahan usus,'' kata Pakar Perunding Mikrobiologi dan Kawalan Infeksi, Jabatan Mikrobiologi, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Profesor Madya Dr. Nordiah Awang Jalil.

Perintah Allah pasti ada hikmahnya. Sains telah membuktikannya. Syariat Allah sebenarnya ingin melindungi kita daripada jangkitan bakteria E-Coli.

Sampai berjumpa lagi.

1 comment: