14 January 2012

Bila Doktor Mengemukakan Sijil Cuti Sakit Palsu

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera.

Isnin lepas, Miza mula menanggung kerja rakan setugas yang telah cuti bersalin. Pada asasnya kerja Miza dan kerja dia adalah sama. Yang berbeza hanyalah Bos yang kami jaga. Dia menjaga Bos besar dan Miza menjaga Bos Kedua besarnya dalam hierarki carta organisasi tempat kerja Miza. 

Bila Miza menanggung kerja, bermakna Miza membuat kerja secara berganda. Menjaga 2 bos serentak. Ramai yang bertanya, mampukah Miza melaksanakannya. Miza hanya tersenyum tanpa jawapan. Miza percaya kepada keupayaan dan kepercayaan diri. Setiap yang sukar pasti ada yang senang. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Mengalah sebelum mencuba adalah pesimis. Berusaha sepenuh hati namun gagal adalah lebih baik.

Entri berkenaan pengesahan sijil cuti sakit merupakan entri popular di blog Miza, dan semalam Miza menerima satu lagi surat berkenaan dengan pengesahan sijil cuti sakit. Kali ini berbeza, bila doktor sendiri yang mengemukakan sijil cuti sakit yang palsu kepada ketua jabatannya. Jikalau pekerja biasa, MC biasanya dalam sehari dua sahaja. Namun MC doktor ini mencecah berpuluh hari. 

Menurut Bos, seseorang doktor yang berpengalaman dengan hanya menyentuh kertas MC sahaja, dia sudah mengetahui MC tersebut tulen atau palsu. Kertas yang dikeluarkan oleh Syarikat Percetakan Negara untuk sijil cuti sakit  tidak boleh dipalsukan oleh mana-mana syarikat percetakan yang lain.

Sekiranya berniat untuk membeli sijil cuti sakit yang palsu. Fikirkanlah banyak kali. Pihak majikan, sekiranya mengesyaki sijil cuti sakit tersebut adalah palsu, mereka akan meminta pengesahan daripada hospital yang mengeluarkan sijil cuti sakit tersebut. Sekiranya palsu, tindakan pasti dikenakan.

No comments:

Post a Comment