10 May 2011

Bila Syakir Tak Sihat

Rasa macam lama sangat tak menjengah blog ni. Mood nak berblog hilang entah ke mana.

Sebenarnya Miza agak sibuk kebelakangan ini. Sibuk menguruskan anak jer pun. Si kecil Syakir dapat sakit biasa bayi. Apa lagi kalau bukan batuk, selsema dan demam ditambah lagi sakit mata. Anak kecil bila dah tak sihat, asyik merengek aje kerjanya. Terpaksalah mama dia yang baik hati ni melayan segala macam kerenahnya.

Dalam entri sebelum ni, Miza ada bagitahu untuk mengurangkan penggunaan ubat bagi anak-anak yang masih kecil. Khususnya ubat batuk dan selsema yang ternyata memberi kesan sampingan yang tidak baik bagi bayi & kanak-kanak di bawah 2 tahun.

Disebabkan pilihan itu, Miza kena bekerja lebih keras sedikit. Memastikan suhu badan Syakir tidak terlalu tinggi. Boleh terkena sawan kalau terlalu tinggi. Miza hanya menjelum dan memeriksa suhu secara berkala. Menyedut hingus bagi mengurangkan hingus dalam hidung. Menyapu kunyit di hidung bagi mengeringkan hingus. Bagi sakit mata, Miza titiskan susu ibu ke dalam mata Syakit.

Alhamdulillah, Syakir telah sembuh sepenuhnya daripada demam dan selsema. Cuma batuknya masih ada lagi tetapi tidak begitu membimbangkan. Yes! Miza berjaya merawat anak dengan penggunaan ubat yang minimum.

3 comments:

  1. kalau bby deman atau batuk selsema mmg mencabar kesabaran sikit,tak semua yg sanggup menyedut hingus dalam hidung.kalau ct,buat aje asalkan bby selesa kita pun senang tidur mlmvideo terkini pelajar Perempuan kena buli

    ReplyDelete
  2. menjelum? saya sebut apa ek, tak ingat plak.
    menyapu kunyit,
    titis susu ibu, hmm..info baru.

    ReplyDelete