10 September 2011

Nilai Wang Melayu

Hari ini Miza dan kawan-kawan pergi ke sebuah kedai @ pusat memborong yang dikenali sebagai Canggih. Tempatnya tidak lah canggih sangat. Di dalam kedainya ada pelbagai jenis kelengkapan barangan rumah yang dijual separuh harga pada semua barangan.

Ada juga dua tiga barang yang Miza berkenan dihati. Ambil kemudian letak kembali. Begitulah yang Miza buat berulang kali. Akhirnya tidak membeli apa-apa. Tentu ada dikalangan pembaca berasa hairan. Sebenarnya Miza sedang membaca buku tulisan Chef Li yang bertajuk OKB, Orang Kaya Bertakwa. Antara kandungan, beliau menyatakan orang Melayu suka mengkayakan orang lain.

Sedikit petikan tulisan beliau; "Wang orang Melayu tidak memakmurkan Melayu lain. Apabila gaji atau bonus naik, lebih 800 ribu orang Melayu yang makan gaji akan dapat faedah kenaikan. Tetapi akan naikkah jualan kedai-kedai Melayu? Akan meningkatkah pendapatan bengkel Melayu? Akan makmurkah semua peniaga Melayu? Malangnya itu tidak berlaku kerana duit Melayu tidak kembali kepada Melayu. Sebaliknya duit Melayu akan membina bandar-bandar baru milik orang lain!" ms13

Teringat apa yang Miza baca dan terkesan dihati dengan tulisan Chef Li, Miza kembali meletakkan barang-barang yang berkenan dihati. InsyaAllah, seboleh mungkin Miza akan memastikan wang Miza mengalir kepada Melayu yang lain.

Saudara/i bagaimana?

Sehingga kita berjumpa lagi.                                                                                             

No comments:

Post a Comment